Endetarmens lukkemuskel - efter bristning

Information og øvelser om heling og genoptræning efter bristning af endetarmens lukkemuskel ved fødsel.

Om bristning af endetarmens lukkemuskel

Når endetarmens lukkemuskel har været helt eller delvist bristet ved fødslen, er det normalt at opleve smerter i den første måneds tid og for nogen længere tid. Du er blevet syet med en tråd, der gradvist opløser sig selv indenfor et par måneder. Endetarmens lukkemuskel er den ringmuskel, der sidder omkring endetarmsåbningen. Musklen hjælper med at holde på afføring og luft fra tarmen.

Det skal du være opmærksom på

Kontakt os med det samme, hvis du får det værre

Du skal kontakte os med det samme på telefon 38 68 94 53, hvis:

  • du ikke kan holde på afføring
  • du ikke kan mærke, når du skal have afføring.
  • hævelsen bliver værre
  • smerterne fra bristningen bliver kraftigere
  • du tror, dine syninger er sprunget op
  • du får feber.
Illustration af musklerne i underlivet.

Ubehag eller smerter

Du kan få problemer med at holde på tarmluft eller afføring

Nogle kvinder oplever problemer med at holde på luft fra tarmene og i sjældne tilfælde med at holde på afføring. 

Du kan opleve ømhed og ubehag

Det er normalt at have ondt i ugerne efter fødslen. Når bristningen begynder at hele, er det normalt at opleve svie, ømhed, hævelse og kløe i et par måneder. Bristningen er helet efter 3-4 uger, men der kan gå op til 2 måneder, før trådene er helt forsvundet.

Du får smertestillende medicin

Du bliver tilbudt smertestillende medicin, mens du er indlagt.

Fortsæt med smertestillende medicin, når du kommer hjem

Selv om du ammer, må du gerne fortsætte med at tage smertestillende medicin, når du kommer hjem. Vi anbefaler, at du tager 2 x 500 mg paracetamol op til 4 gange dagligt og 2 x 200 mg ibuprofen op til 3 gange dagligt. Den smertestillende medicin kan fås i håndkøb.

Fortsæt med den smertestillende medicin, så længe du har ondt. Når dine smerter aftager, kan du stoppe med at tage ibuprofen, men fortsæt gerne et par dage med paracetamol.

Brug isbind til at lindre smerter og hævelse

Smerter og hævelse kan lindres med isbind. Du kan købe en genbrugelig ispose, fx på apoteket, eller gøre et hygiejnebind vådt og fryse det i en frysepose. Huden må ikke komme i direkte kontakt med isen, da det kan give forfrysninger. Svøb isposen eller isbindet ind i et rent stykke stof, inden du lægger det på huden.
Læg isbindet eller isposen på bristningen i 15 minutter ad gangen med et par timers mellemrum. Brug metoden, så længe, du har behov for det.

Pleje og hygiejne

Hold øje med syningen

Vi anbefaler, at du med et spejl holder øje med, hvordan syningen heler. Derfor er det en god idé, at du sammen med en sygeplejerske eller jordemoder har kigget på din bristning i et spejl, inden du tager hjem fra hospitalet, så du selv kan holde øje med, hvordan bristningen heler.

Forholdsregler ved toiletbesøg

Du kan mindske ubehag og smerter, når du er på toilettet. Find den måde, der føles bedst for dig, og gør det så længe, du har brug for det:

  • Undgå at presse, når du skal af med afføring.
  • Brug en skammel under fødderne, så du slapper af i benene, mens du sidder på toilettet.
  • Støt eventuelt dit mellemkød med hånden eller en vaskeklud, mens du har afføring.
  • De første cirka 10 dage kan du bruse dig med vand fra håndbruseren eller en flaske, når du har afføring.
  • Dup dig forsigtigt tør med en ren stofble eller et rent håndklæde.
  • Efter de første cirka 10 dage er din hud helet, og du kan tørre dig med toiletpapir.
  • Når du har tisset, må du gerne tørre dig med toiletpapir. Hvis det svier, når du tisser, kan det lindre at bruse sig imens.

Du må gerne fortsætte med at bruse dig, når du tisser og efter afføring, hvis du synes, at det er mest behageligt. Stop, hvis din hud bliver meget irriteret af det.

Undgå forstoppelse

For at der ikke kommer for meget pres på bækkenbunden ved toiletbesøg, bør du undgå at få forstoppelse. Du kan forebygge forstoppelse ved at:

  • spise regelmæssige måltider og vælge mad med mange fibre, fx gryn, grøntsager og frugt
  • drikke 1,5-2 liter væske i døgnet.

Under indlæggelsen vil du blive tilbudt Magnesia, som er et afføringsmiddel. Magnesia gør din afføring blød og dermed lettere at komme af med. Vi anbefaler, at du:

  • tager 1-2 tabletter Magnesia hver aften
  • stopper eller tager mindre Magnesia, hvis du får tynd afføring
  • fortsætter så længe du har brug for det – også efter du er kommet hjem.

Bristningen heler på 3-4 uger, og i hele den periode er det vigtigt at undgå forstoppelse. Magnesia er ikke skadeligt eller vanedannende, og du må gerne tage Magnesia, når du ammer. Magnesia fås i håndkøb på apoteket.

Bevægelse og hvile

Beskyt din bækkenbund den første tid

De første 3-4 uger efter fødslen skal din bristning have fred og ro til at hele.

Du kan aflaste din bækkenbund ved at:

  • Undgå at sidde og stå op lang tid ad gangen, hvis du får ondt af det. Sid gerne på en blød pude i starten.
  • Undgå at sidde på en badering, da det trækker i huden omkring syningen og belaster bækkenbunden.
  • Læg dig evt. ned, når du skal amme. Så får du samtidig aflastet din bækkenbund.
  • Læg dig ned og slap af, hvis du har ondt eller har brug for en pause. Det er normalt at få tyngdefornemmelse i underlivet, hvis du står eller sidder ned i længere tid. Lyt til din krop og hvil, når du har brug for det.
  • Undgå tunge løft. Det må ikke gøre ondt at løfte.

Genoptag gradvist dine hverdagsaktiviteter

Du kan gradvist begynde at belaste dig selv mere efter den første måned. Genoptag gradvist dine normale aktiviteter og mærk efter, hvor meget din krop kan klare:

  • Gå korte ture, som du gradvist øger længden af.
  • Vær opmærksom, når du løfter. Hvis det gør ondt eller giver tyngde i underlivet, er det for tungt.
  • Lav efterfødselsgymnastik eller anden træning efter en måneds tid, hvis du føler dig klar til det. Find gerne et hold, hvor underviseren har særlig viden om træning af bækkenbunden efter fødsel.

Hvis du bliver øm af en aktivitet, er det ofte tegn på, at aktiviteten var hård ved din bækkenbund.

Lav knibeøvelser

Din krop og særligt din bækkenbund har været belastet af både graviditeten, fødslen og bristningen. Vi anbefaler, at du starter med at træne musklerne i din bækkenbund med knibeøvelser med det samme.
Det må ikke gøre ondt, når du kniber, så knib kun så meget, at du mærker en lille spænding i bækkenbundsmusklerne. På den måde undgår du at overbelaste musklerne.

Du må træne knib hver dag og gerne lave 10-20 knib én gang om dagen. Husk at trække vejret, imens du kniber.
Træn korte knib i begyndelsen og udvid gradvist længden af hvert knib, så du kommer op på at holde hvert knib 10 sekunder ad gangen. Pauserne mellem knibene skal være lige så lange som selve knibet.

Det er en god idé at gøre knibeøvelser til en del af din hverdag, fx ved at knibe hver gang du rejser eller sætter dig, hoster, nyser eller griner. Husk også at knibe, inden du løfter dit barn.

Øvelse  

Du kan ligge på ryggen, på siden, sidde eller stå, når du laver knibeøvelser. Hvis du er meget øm eller hævet i din bækkenbund, kan det være rart at ligge ned. Øv dig i at mærke, når du kniber sammen, og når du slipper knibet igen.

  • Knib sammen omkring endetarmsåbningen, så alle musklerne i din bækkenbund spændes.
  • Prøv at slappe af i mave, baller og lår, mens du kniber. Husk at trække vejret normalt.
  • Hold pause mellem hvert knib, så pausen varer lige så lang tid, som du kneb sammen.
Illustration af øvelse.

Genoptag seksuel aktivitet

Du kan have samleje igen efter cirka 4-6 uger, når bristningen er helet. I skal bruge kondom, så længe du stadig bløder efter fødslen.
Det er normalt, at man i starten mærker ømhed i skedeåbningen eller længere ind i skeden. Skedens slimhinder kan føles tørre og ubehageligt følsomme.
Det er derfor en god ide, at du og din partner bruger glidecreme med silikone og eventuelt noget bedøvende gel, så længe I har behov for det. Glidecreme og gel kan købes i håndkøb på apoteket. Vær opmærksom på, at visse kondomer ikke kan anvendes sammen med en glidecreme med silikone, så spørg om dette, hvor I køber glidecreme, hvis I skal anvende kondom.

Det vigtigste er, at du føler dig klar til at genoptage dit samliv. Tal med lægen på Klinik for Kvinde- og Bækkenbundssygdomme eller med fysioterapeuten, hvis du oplever vedvarende smerter ved samleje.

Praktiske forhold

Kom til kontrol

Du bliver tilbudt at komme til kontrol hos os 7-14 dage efter fødslen. Vi indkalder dig med digital eller fysisk post.
Til den opfølgende kontrol taler vi med dig om, hvordan du har det, og undersøger, hvordan bristningen heler. Det kan være en god idé at skrive dine spørgsmål ned hjemmefra, så du husker at stille dem. Du er meget velkommen til at tage en pårørende med.

Hvis der er problemer med helingen, bliver du tilbudt opfølgende kontroller. Hvis alt ser fint ud, kan du stadig henvende dig indenfor de første 9-12 måneder efter fødslen, hvis du oplever problemer relateret til bristningen. Du kan kontakte afdelingen for Kvinde- og Bækkenbundssygdomme på telefon 38 68 84 28 hverdage 8.00 - 15.00.

Du bliver tilbudt fysioterapi

Du bliver tilbudt en undersøgelse hos en fysioterapeut cirka en måned efter fødslen. Fysioterapeuten undersøger dine bækkenbundsmuskler via skeden og endetarmsåbningen og taler med dig om eventuelle problemer med at holde på urin, tarmluft og afføring. Fysioterapeuten vejleder dig også i, hvordan du fortsat kan træne dine bækkenbundsmuskler. Indtil du har tid hos fysioterapeuten, skal du lave knibeøvelser. Du bliver indkaldt via fysisk eller digital post.

Du kan få en 8-ugers undersøgelse hos din egen læge

Ligesom alle andre, der har født, kan du 8 uger efter fødslen få en undersøgelse hos din egen læge. Lægen undersøger, om din livmoder har trukket sig sammen, og om blødningen er stoppet efter fødslen. Du skal selv kontakte din egen læge og bestille tid.

Redaktør