Velkommen til kirurgisk team i Akutmodtagelsen

På kirurgisk team arbejdes der med sygdomme i maven og tarmkanalen, sygdomme og skader i nyrer- og urinveje samt sygdomme i mave-, tarmkanalen og leversygdomme.

Akutmodtagelsen modtager patienter, der kommer med en akut opstået skade eller sygdom. Vi behandler ikke nødvendigvis patienter efter rækkefølge, men ud fra en sundhedsfaglig vurdering. Dette gælder uanset, om du er henvist fra egen læge, vagtlæge, ambulance eller via 1813.

Forløbet i Akutmodtagelsen

Et typisk patientforløb i Akutmodtagelsen:

  • Afhængig af din tilstand og dine symptomer, kan det være, at du skal have taget blodprøver, ekg eller aflevere en urinprøve.
  • En sygeplejerske tilser dig og vurderer dit behov for behandling.
  • Er der behov for scanning, røntgen eller andre prøver og undersøgelser, bliver du sendt videre. Lægen giver efterfølgende svar på, hvad dine prøver eller undersøgelser viser.
  • Du taler med lægen om dit videre behandlingsforløb.

Der vil være ventetid ved prøvesvar på dine undersøgelser samt ved ankomst af læge fra det speciale, som du har brug for. Forløbet kan variere afhængig af dit behandlingsbehov, hvilken læge du skal tilses af samt antallet af patienter i Akutmodtagelsen.

I Kirurgisk team har vi læger i forskellige behandlingsspor:

  • Mave-tarm kirurgi: behandling af sygedomme i maven og tarmkanalen.
  • Urologi: behandling af sygdomme og skader i nyrer- og urinveje.
  • Mavetarm medicin: behandling af sygdomme i mave-, tarmkanalen og leversygdomme.

Den gennemsnitlige opholdstid for patienter i kirurgisk team er 6-8 timer.

Mens du venter

Vi er opmærksomme på alle i venteområdet. Hvis du oplever, at din sygdom eller skade bliver værre, er du altid velkommen til at henvende dig til personalet.

Parkering

Der er ubegrænset parkering i det nye p-hus ved akutmodtagelsen, ellers er der tidsbegrænset parkering på hospitalets områder. Har du brug for at forlænge din parkeringstid, kan du ringe til informationen på 3868 3868 - her skal du oplyse CPR-nummer på patient og køretøjets registreringsnummer.

Mad og drikke

Husk at spørge personalet om du skal faste.

Det er muligt at få mad og vand, imens du venter. Du kan også købe forplejninger i automaterne, som du finder ude foran børnemodtagelsen ved siden af venterummet. Der er også mulighed for at købe forplejninger på Gernes Torv - i forhallen - ved opgang 1, hvor du finder en café og en 7/11.

Husk at give personalet besked, hvis du forlader venteområdet.

Internetadgang

Der er gratis internet på hospitalet. Vælg RegHGaest under trådløse netværk på din mobil, pc eller tablet. Opret dig som bruger med e-mailadresse og få tilsendt en kode.

Værdigenstande – ved indlæggelse

Du har selv ansvaret for dine ejendele, mens du opholder dig i akutmodtagelsen.  I særlige tilfælde kan der være undtagelser.

Efter besøg på Akutmodtagelsen

Hvis du oplever at dine symptomer forværres, at din almene tilstand bliver påvirket eller at smerterne tiltager, skal du kontakte din egen læge. Er det uden for lægens åbningstid, henviser vi til Akuttelefonen 1813.

Transport hjem

Som udgangspunkt skal du selv sørge for hjemtransport. Personalet kan være behjælpelige med at ringe efter en taxa.

Din journal

Med NemID kan du se din journal på www. sundhed.dk samt på www.minsundhedsplatform.dk.

Du kan se dine journaloplysninger, og læse mere om din behandling/indlæggelse på hospitalet.

Information til egen læge

Vi giver din læge besked om, at du har været indlagt. Din egen læge får automatisk dit udskrivningsnotat, medmindre du frasiger dig dette.

Apotek

Hvis lægen har ordineret receptpligtig medicin til dig, ligger recepten elektronisk.

Du kan afhente medicinen på apoteket.

Døgnåbent:
Steno Apotek
Vesterbrogade 6c
1620 København V

Apoteker med udvidet åbningstid:
Sønderbro Apotek
Amagerbrogade 158 2
300 København S

Glostrup Apotek
Hovedvejen 101
2600 Glostrup

Svane Apotek Lyngby
Hovedgade 27
2800 Kongens Lyngby

Frederiksborg Apotek
Slotsgade 26
3400 Hillerød.

Redaktør