Tynd afføring - kostråd

Information og kostråd om tynd afføring

Når du har tynd afføring, går du på toilettet oftere, og din afføring har en tyndere konsistens, end normalt. Ændringer i dine kostvaner kan afhjælpe og forebygge tynd afføring.

Kig på din kost

Hvis du har hyppig og tynd afføring, skal du sikre dig, at dette ikke skyldes din kost. Prøv at reducere mængden af groft brød, frugt og grøntsager. Det kan også hjælpe at erstatte rå grøntsager med tilberedte grøntsager.

Før en kostdagbog

Er du i tvivl om, hvilken kost der giver dig tynd mave eller mavepine, er det en god ide at føre dagbog over din kost i en periode. Har du mistanke om, at noget giver dig diarre, kan du lade være med at spise det i 3 uger og se, om du får det bedre. Det er vigtigt kun at undlade én ting ad gangen og at gentage forsøget, for at være helt sikker.

Generelt er det en god ide at spise regelmæssigt, tygge maden godt og give dig tid til måltidet. 

Ved fødeindtag stimulerer du tarmens bevægelser, som er en naturlig udløst refleks. Den kan du udnytte til at påvirke tidspunkterne for toiletbesøg.

Vær opmærksom på, at nogle sygdomme og visse lægemidler kan være årsag til tynd afføring.

 Kost, der nedsætter hastigheden i tarmene:

  • Brød med formalet mel i stedet for hele kerner – gælder for både rugbrød, franskbrød og andre brødtyper
  • Tilberedte grøntsager i stedet for rå
  • Kartofler, ris, pasta, havregrød, rugbrød, kernefrit brød, modne bananer og revne æbler gør afføringen fastere.

Hold øje med, hvor meget væske du drikker. Drik ikke over 2 liter væske om dagen. Te og kaffe tæller også med i væskeregnskabet. Kaffe kan hos nogle give øget rumlen, luft i maven og tynd afføring.

Vær opmærksom på

Kogte og stegte grøntsager indeholder lige så mange kostfibre og er lige så gode at spise, som rå grøntsager. Mørkt rugbrød indeholder lige så mange kostfibre som rugbrød med kerner. Hold øje med fuldkornslogoet. Det er garant for et produkt med højt fiberindhold og lavt sukker- og saltindhold.

Hvad der kan give tynd afføring

Alkohol, kaffe, frugtjuice, sodavand, kunstige sødemidler (sorbitol, mannitol, xylitol), rå grøntsager, brød med kerner, frugt og søde drikke i større mængder.

Hvad der kan give luft i maven

Store mængder løg, kål, tørrede bælgfrugter, tørret frugt, alkohol, øl, kulsyreholdige drikke, sukkerholdige drikke, sukker, tyggegummi og slik. Kunstige sødemidler som sorbitol, xylitol og mannitol bruges ofte som sødemiddel i diverse varer f.eks. light produkter. De kan give tarmbesvær, oppustethed og mavesmerter. 

Fruktose (sukker fra frugt) kan hos nogle mennesker give øget luftudvikling. Særligt æbler, pærer, kirsebær, dadler og appelsiner har et højt indhold af fruktose. Du behøver ikke undlade frugt, men du kan reducere mængden heraf.

Hvad der kan hjælpe mod luft i maven

Krydderier og krydderurter som kommen, kamille, pebermynte, ingefær, anis, fennikel og dild kan derimod hjælpe mod luftdannelse i maven.

Pebermynteolie har en mulig afslappende effekt på muskulaturen i tarmen og kan afhjælpe symptomer hos nogle mennesker. Du kan købe olien som dråber, der tilsættes vand, og drikkes.

Er din afføring fortsat tynd, kan du supplere med loppefrøskaller (psyllium). Det er et fibertilskud, der har en positiv virkning ved, at det opsuger væske og dermed gør afføringen mere fast.

Redaktør