Kræftbehandling, sengeafsnit 1, velkommen til

Velkomstpjece til patienter i behandling på Herlev Hospital, Afdeling for Kræftbehandling, sengeafsnit 1.

I denne velkomstpjece har vi samlet nogle af de oplysninger, du kan få brug for før, under og efter din indlæggelse på sengeafsnittet. 

Det er vigtigt, at du føler dig tryg og er godt informeret under indlæggelsen. Du er velkommen til at spørge, hvis der er noget, du er i tvivl om eller ønsker uddybet.

Med venlig hilsen 
Personalet Kræftbehandling, sengeafsnit 

Når du bliver indlagt

Akut indlæggelse

Når du bliver indlagt akut på sengeafsnittet via ambulance eller akutmodtagelse, vil vi løbende orientere dig om, hvad der skal ske. Sammen med dig finder vi ud af, hvilke ting du har brug for under indlæggelsen, og hvordan det kan anskaffes.

Indkaldelse - planlagt indlæggelse

Når du venter på at blive kaldt til indlæggelse på sengeafsnittet, får du et indkaldelsesbrev fra afdelingen i e-Boks (eller med post, hvis du har en aftale om ikke at modtage digital post) med oplysninger om, hvor og hvornår du skal møde. I brevet vil der blandt andet også stå, om du skal møde fastende. Hvis du har hjemmehjælp eller hjemmesygeplejerske, så oplys også dette til os, når du bliver indlagt.

MRSA 

MRSA er methicilinresistente stafylokokker. Hvis du har været ude at rejse, eller du ved, at du har haft MRSA, er det vigtigt, at du fortæller det til os.

Identifikationsarmbånd

Ved indlæggelsen får du et armbånd om håndleddet. På armbåndet står dit navn og dit CPR-nummer. Du skal beholde armbåndet på under hele indlæggelsen.

Pårørende 

For at beskytte patienter, pårørende og personale mod coronavirus bedes besøgende følge nedenstående regler.

  • Patienter er velkomne til at have besøg af pårørende    
  • Brug håndsprit, når du ankommer, og når du går

Du er velkommen til at optage samtalen eller ringe til dine pårørende under samtaler med sundhedspersonalet, så dine pårørende kan være med på telefon/Skype/Face Time.

Ting du kan få brug for

  • dit sundhedskort (sygesikringsbevis)
  • toiletsager, morgenkåbe, hjemmesko og eventuelt skiftetøj
  • din medicin 
  • hjælpemidler som f.eks. briller, høreapparat og stok 
  • telefon og oplader (der er mulighed for at låne en telefon hos os)
  • telefonnumre og adresser til pårørende 
  • læsestof, håndarbejde eller lignende spørgsmål, som du har skrevet ned.

Penge og værdigenstande

Der kan desværre ske tyveri, og derfor fraråder vi, at du medbringer større pengebeløb, kontokort, smykker og lignende. Vi anbefaler, at du er opmærksom på din taske og eventuelle værdigenstande. Hospitalet påtager sig ikke ansvar og har ikke erstatningspligt for dine medbragte ejendele og værdigenstande.

Hvis du ønsker at deponere penge eller værdigenstande, kan du henvende dig til personalet på afdelingen. 

Mens du er indlagt

Patientansvarlig læge

For at du skal opleve mest mulig tryghed og sammenhæng i dit forløb hos os, får du en patientansvarlig læge.

Det er den læge, som har hovedansvaret for dit behandlingsforløb her hos os. Det vil sige, når du bliver behandlet i Afdeling for Kræftbehandling på Herlev Hospital.

Hvornår kan du forvente at se din patientansvarlige læge?

Vi stræber efter, at du ser din patientansvarlige læge, hvis du skal have svar på scanninger, og hvis din behandlingsplan skal ændres. 

For yderligere information henviser vi til vores pjece - Hvad kan du forvente af din patientansvarlige læge? 

Tavshedspligt 

Personalet på afdelingen og hospitalet har tavshedspligt.

Dine personlige data

Region Hovedstaden bruger de personoplysninger, du giver os i forbindelse med din henvendelse. Du kan læse mere om formålet med vores brug af personoplysninger og dine rettigheder på www.regionh.dk/persondatapolitik. 

Kort samtale ved indlæggelsen

Når du bliver indlagt giver vi dig en kort orientering om, hvad der skal ske i løbet af dagen. Formålet med samtalen er også at høre, hvordan du har det, og hvad du forventer af indlæggelsen. 

Under indlæggelsen bliver du løbende orienteret og informeret af os om undersøgelser, behandling, praktiske forhold og så videre.

Stuegang og lægesamtale

Stuegang

Stuegang finder sted ca. mellem klokken 9.00 og 15.00 på hverdage. I weekender og på helligdage er der stuegang ved behov mellem klokken 9.00 - 18.00.Pårørende er velkomne til at deltage.

Lægesamtale

Hvis der er behov for en lægesamtale, kan du aftale det med os. Ved lægesamtalen er der mulighed for at stille spørgsmål til lægen. Lægesamtalen er en dialog mellem dig, os og eventuelle pårørende om behandling eller planer.

Lægesamtalerne foregår efter aftale. Det er ofte den læge, der går stuegang, der er med til samtalen. Hvis du har et ønske om at tale med en bestemt læge, prøver vi at gøre det muligt.

Hvis en pårørende ønsker at tale med lægen alene, kan det kun lade sig gøre, hvis du som patient har givet din accept.

Din journal

Du kan se journalnotater, prøvevar med mere med NemID. Læs mere på www.sundhed.dk eller www.MinSundhedsplatform.dk.

Mad og forplejning

Buffeten - madvognen

Ved madvognen, som vi kalder Buffeten, kan du bede om de retter, der er på menuen. Menukortet hænger på opslagstavlerne rundt om i afsnittet. Her kan du se, hvad der er på menuen den pågældende dag. 

  • Morgenmad fra klokken 8.15 - 8.45
  • Frokost fra klokken 12.00 - 12.30
  • Aftensmad fra klokken 17.30 - 18.00

Energidrik, juice og snacks 

I køleskabet i dagligstuen er der energidrikke, fromage, marcipanbrød, juice og nødder. Du må tage det, du har lyst til fra køleskabet. Pårørende henviser vi til kiosken i stueetagen. Husk håndsprit til at rengøre hænderne med, inden du forsyner dig. 

Mellemmåltider

Der er mulighed for at bestille mellemmåltider hos os. Oversigten over de mellemmåltider du kan vælge, findes på plakater på alle stuer.

Opbevaring af mad og fødevarer 

Vi henstiller til, at du benytter det lille køleskab, der står i den ene af dagligstuerne. Det lille køleskab er beregnet til at opbevare medbragt mad til patienterne. Husk at skrive stuenavn og dato på den indpakkede mad. Køleskabet bliver dagligt kontrolleret. Hvis der ikke står stuenavn og dato på, bliver maden smidt ud af hensyn til hygiejnen. 

Mad til pårørende

Som pårørende har du som hovedregel mulighed for at spise med på sengeafsnittet. Spisebilletter er inklusiv drikkevarer og koster 

  • Morgenmad: 40 kr.
  • Frokost 80 kr.
  • Aftensmad 80 kr.

Køb af spisebillet ved buffet alle ugens dage via MobilePay til 39707

  • Informer plejepersonalet eller serveringspersonalet inden kl. 10 (frokost) eller kl. 15 (aftensmad), om at du ønsker at spise med - og at du ønsker betale via MobilePay.
  • Find buffetvognen på afdelingen ved spisetid.
  • Indbetal via MobilePay til 39707. 
  • Modtageren hedder ”Herlev og Gentofte Hospital, Mad”
  • Fremvis din kvittering fra MobilePay til serveringspersonalet ved buffeten, inden du starter med at spise.
  • Spisebilletter købt via MobilePay refunderes ikke.

Køb af spisebillet i hospitalets café mandag til fredag

  • Du kan købe spisebilletten i hospitalets café i forhallen. 
  • Informer plejepersonalet eller serveringspersonalet på afdelingen inden kl. 10 (frokost) eller kl. 15 (aftensmad), om at du ønsker at spise med - og at du betaler med en spisebillet.
  • Find buffetvognen på afdelingen ved spisetid.
  • Giv spisebilletten til personen bag buffeten ved udlevering af maden.
  • Ubrugte spisebilletter refunderes i hospitalets café.

Spisebilletterne kan først bruges, når alle patienter har fået deres mad – og der stadig er mad tilbage. Det vil sige, at vi desværre ikke kan garantere for, at du kan spise med, selvom du har købt en billet. Det er dog yderst sjældent, at vi må afvise nogen. 

Cafe i forhallen

Hverdage klokken 7.30 - 20.00.

Kiosk i forhallen

Døgnåben.

Kioskvogn

Kioskvognen kommer alle hverdage rundt på Sengeafsnittet med et lille udvalg af kioskvarer.

Håndhygiejne

En god håndhygiejne er en af de vigtigste måder at bryde smitteveje på. Rundt omkringi afsnittet hænger spritdispensere til fri afbenyttelse. Husk at spritte hænder af før og efter toiletbesøg, måltider og besøg på Sengeafsnittet.

Praktiske oplysninger 

Børn

Børn er meget velkomne. Hvis der er noget, du er i tvivl om, kan du altid spørge os.

Hensynet til medpatienterne

Når du er indlagt på sengeafsnittet, beder vi om, at du tager hensyn til de andre patienter. Det gælder især, når du skal bevæge dig rundt på de fælles arealer. Vær opmærksom på, at du er passende klædt. Brug for eksempel morgenkåbe, når du går ud på gangen eller omkring i afsnittet.

Lydoptagelse af samtaler

Det kan være svært at huske, hvad der egentlig bliver sagt ved samtaler med os. Du er derfor velkommen til at optage samtaler med os på bånd eller via telefon. Du skal dog selv sørge for optagelsen og optageudstyret. Der er ikke mulighed for at låne udstyr. 

Vær opmærksom på, at du ikke må videregive en optagelse af samtaler til offentlighed eller medier (tredjepart), med mindre at alle tilstedeværende har givet deres skriftlige samtykke.

Mobiltelefon og telefon

Brug mobiltelefonen på en måde, så der tages hensyn til de øvrige patienter og pårørende. Undgå at telefonere i dagligstuen. Brug i stedet venteområdet i elevatortårnet. Hvis du ikke har en telefon, er der mulighed for at låne en på afsnittet.

Tøj og bestilling

Af hensyn til hygiejnen og af hensyn til bestilling af rent tøj bedes du spørge os, hvis du skal bruge tøj eller lignende fra skabene.

Jodbehandling

Som patient i jodbehandling skal du regne med at være i isolation i op til 2 døgn. Det betyder, at du ikke må modtage besøg, mens du er i isolation. Af hensyn til vores sikkerhed foregår kontakten bag en blyskærm og er så kortvarig, som muligt.

Brug af åben ild

Af hensyn til brandfare er levende lys forbudt overalt på hospitalet. 

TV

Der er mulighed for at se fjernsyn på sengestuerne og i Dagligstuen. 

Internet 

Du kan få adgang til internettet via hospitalets trådløse netværk. 

  • Vælg RegHGaest
  • Åbn internet
  • Indtast e-mail og log på.

Motion

Mange har glæde af at holde sig i gang med motion. Der er mulighed for at dyrke motion på sengeafsnittet ved elevatorerne, hvor vi har et par motionsredskaber.

Blomster og potteplanter

Nogle blomster kan give allergi hos personale, patienter og pårørende. Derfor kan vi desværre ikke have liljer og stærkt duftende blomster på sengeafsnittet. 

Potteplanter, sammenplantninger og dekorationer, der indeholder jord, må ikke medbringes af hensyn til hygiejnen. 

Parkering

Du kan parkere gratis på hospitalets område. På grund af byggeprojekter på hospitalet er parkeringsmulighederne begrænsede. Vi anbefaler derfor, at du kommer i god tid i dagtimerne, da du kan komme ud for at skulle lede efter en parkeringsplads.  Du kan benytte de store parkeringspladser foran eller bagved hospitalet. Der er mulighed for 3-timers parkering på parkeringspladserne og f.eks. heldagsparkering i Parkeringshuset.

Vær opmærksom på parkeringsskiltene. Du kan få en parkeringsbøde, hvis du ikke overholder tidsbegrænsningerne eller parkerer udenfor de afmærkede områder. Hospitalet påtager sig ikke ansvaret for din bil under parkeringen.

Hvis du holder i en 3-timers zone, og dit ophold trækker ud i mere end 3 timer, kan du forlænge din parkeringstid. Ring til Informationen på 3868 3868 og oplys dit CPR. nr., bilens registreringsnummer (nummerplade) og dit mobilnummer. Husk at kontrollere den sms, du modtager. Hvis du ved, at dit ophold varer mere end 3 timer, kan du f.eks. parkere i parkeringshuset.

Når du skal udskrives

Inden du bliver udskrevet, fortæller vi dig, om resultaterne af de undersøgelser og den behandling, du har fået. Vi fortæller også om eventuel videre behandling, og om du skal tage specielle hensyn til dit helbred. 

Hvis du selv ønsker det, og lægen skønner, det er nødvendigt, så kan vi udstede en sygemelding til din arbejdsgiver eller dit forsikringsselskab.

Når du skal udskrives, aftaler vi:

  • om du skal gå til kontrol og efterbehandling, og hvor det skal ske. Det kan f.eks. være hos din egen læge eller i afdelingens klinik 
  • om du skal tage medicin, og om du har brug for en recept 
  • om der er noget, du skal være særligt opmærksom på, når du kommer hjem 
  • hvor du skal henvende dig ved problemer.

Hjemmehjælp - hjemmepleje

Når du bliver udskrevet fra hospitalet, kan det være, at du måske ikke kan klare dig hjemme uden hjælp. Du kan for eksempel have behov for hjemmehjælp eller hjemmesygepleje. Det kan også være, at din bolig skal ændres på nogle områder. I enkelte tilfælde kan det være nødvendigt at finde en anden bolig, så udskrivelsen kan ske forsvarligt.

Hvis du har brug for hjælp efter udskrivelsen, kan personalet tale med dig om det. Hvis du ønsker det, vil personalet kontakte social- og sundhedsforvaltningen i din kommune. Herefter prøver man sammen med dig at finde frem til den løsning, der passer dig bedst. 

Da det er kommunens opgave at sørge for at hjælpe dig, er det også kommunen, der afgør hvilken form for hjælp, du kan få.

Hjælpemidler

Når du bliver udskrevet, har du muligvis behov for hjælpemidler som for eksempal kørestol, albuestokke, gangbuk, badebænk eller andet. Du kan midlertidigt låne hjælpemidlerne af hospitalet. Vær opmærksom på, at du selv skal sørge for at levere tingene tilbage.

Transport

Som udgangspunkt betaler du selv transporten til og fra hospitalet, når du bliver indlagt eller udskrevet. Hvis du ud fra en sundhedsfaglig vurdering ikke kan benytte offentlige transportmidler, betaler og sørger hospitalet for den rette transport.

Hvis du skal ud at rejse

Vær opmærksom på, at det har betydning for en eventuel rejseforsikring, at du har været indlagt. Kontakt dit rejsebureau, hvis du er i tvivl.

Om Afdeling for Kræftbehandling

Afdeling for Kræftbehandling, Herlev Hospital er en af Danmarks største og førende kræftafdelinger.

Vi er ca. 520 ansatte med international ekspertise inden for behandling af kræftsygdomme. Vi giver strålebehandling, kemoterapi og behandling med nye specielle stoffer, der virker mod kræft.

Afdelingen består af et sengeafsnit, 6 klinikker, en stråleterapi, Nationalt Center for Cancer Immunterapi og Center for Kræftforskning, herunder klinik 5, Klinisk Kræftforskningsenhed (KFE), et laboratorie og en dyrestald.

Opdelt i klinikker

Vi koncentrerer os om bestemte kræftsygdomme i de enkelte klinikker. På den måde sikrer vi, at vi har en høj grad af specialviden.

Klinik 1 - kræft i hoved-halsområde, skjoldbruskkirtel, lunger og hud

Klinik 2 - kræft i tarm, galdeveje, endetarmsåbning, bugspytkirtel og lever.

Klinik 3 - brystkræft

Klinik 4 - kræft i nyrer, blære, underliv og blærehalskirtel (prostata).

Klinik 5 - modermærkekræft, immunterapi og eksperimentel behandling

Klinik 6 - sarkomer

Behandlingen

Vores mål er at tilrettelægge behandlingen, så du får den bedste behandling og pleje. Vi har ca. 124.000 konsultationer og behandlinger om året. Ca. 4600 nye kræftpatienter bliver henvist til vores afdeling i løbet af et år.

Spørgsmål til din behandling

Hvis du er i tvivl om noget eller har spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os.

Du og dine pårørende kan ringe til kontaktcenteret, hvor sygeplejersker med erfaring i behandling og pleje af patienter med kræft er klar med rådgivning og hjælp.

Spørgsmål til din klinik besvares af Onkologisk kontaktcenter. Hvis der er behov for det, kan din patientansvarlige læge få besked om at ringe dig op ved førstkommende lejlighed.

Patientvejleder

Hvis du ønsker at klage over plejen og/eller behandlingen, råder vi dig i første omgang til at tale med os om det. Er det ikke tilstrækkeligt, har du mulighed for at kontakte patientvejlederen, som kan hjælpe.

Mandag–torsdag klokken 10.00 - 13.00
Fredag klokken 10.00 - 12.00
Telefon: 38 66 66 40

Præst

Hospitalet har præster og en imam tilknyttet. De står til rådighed med samtaler. Vi hjælper dig gerne med at kontakte præsten eller imanem. Præsten og imamen har tavshedspligt.

På billedet ses afdelingssygepljeske Luise M.M. Nørlem, overlæge Lotte Engel-Nørregård og ledende lægesekretær Jannie Bidstrup.
Til venstre: Afdelingssygeplejerske Luise M.M. Nørlem
I midten: Overlæge Lotte Engel-Nørregård
Til højre: Ledende lægesekretær Jannie Bidstrup
Redaktør