Knæbandage

Vejledning til patienter med knæbandage.

Du har fået anlagt en knæbandage for at stabilisere knæet i en periode. Bandagen er indstillet, så knæet kun kan bevæges efter den ordination som lægen har givet.

Forholdsregler

_____Knæbandagen må tages af under bad.

_____Knæbandagen må tages af om natten.

_____Knæbandagen skal være på hele tiden.

_____Knæbandagen må åbnes når du sidder stille med benet strakt.

_____Du må gerne støtte på benet, til det begynder at gøre ondt.

_____Du må ikke støtte på benet.

Det er en fordel at bruge 2 krykstokke for at aflaste knæet.

Når du sidder, er det en god ide at lægge benet op på en skammel eller andet, så hele underbenet er støttet. Gerne så benet er vandret eller højere for at undgå hævelse.

Hvis bandagen må tages af, løsnes velcrobåndene foran. Undlad at skille skinnen og polstringen ad. Når bandagen skal på igen, skal hængslerne være ud for knæets midte.

Spænd de to bånd tættest på knæet først. Derefter de andre bånd. Vær opmærksom på at velcrobåndene er stramme hele vejen rundt. Husk at kontrollere indstillingerne som du har fået efter mundlig instruktion.

Personlig hygiejne

Hvis bandagen må tages af under bad, skal du sidde på en badetaburet.
Når du har taget bandagen af, må du:

_____Bøje knæet til det begynder at gøre ondt.

_____Ikke bøje knæet.

Øvelser med skinnen på

1. Spænd eller slap af i lårmusklen.


2. Løft og sænk benet mens du sidder eller ligger, samtidigt med at du spænder lårmusklen.

 

3. Løft benet ud til siden mens du står op, samtidig med at du spænder lårmusklen.


4. Bøj og stræk knæet inden for bandagens indstillinger.


Udfør hver øvelse 10 gange og gentag træningen flere gange i løbet af dagen.

For at styrke blodomløbet og forhindre stive led er det vigtigt, at du flere gange dagligt bevæger fodleddet og hofteled i den udstrækning bandagen og smerterne tillader det.

Redaktør