Brud på knæet - øvelser efter operation

Efter operation for brud på knæet skal man lave øvelser for at genoptræne bevægelighed, styrke muskler og undgå blodpropper.

Kort om øvelserne

Når du er blevet opereret, skal du lave øvelser for at genoptræne bevægelighed, få styrke i musklerne og for at undgå blodpropper. Du skal starte din genoptræning hurtigst muligt, da det giver det bedste resultat.

Du skal træne 3 gange om dagen med skinnen på. 
Vi taler med dig om, hvor mange gange du skal lave de enkelte øvelser. For at få en god balance mellem hvile og træning, skal du kun træne om dagen, så du kan hvile dig om natten.

Det er normalt, at det gør ondt der, hvor du er opereret. Træn i et roligt tempo, og undgå at tvinge en bevægelse igennem, hvis du mærker modstand eller stærke smerter. Planlæg din træning, så du er så godt smertedækket som muligt, mens du træner. Følg den plan, du har fået udleveret sammen med den smertestillende medicin.

Bevæg fødderne ofte

Du skal vippe med fødderne så ofte som muligt for at hjælpe blodomløbet i gang.

Øvelse 1 

Du skal ligge på ryggen med strakte ben.

  • Bøj benet, og lad foden glide op langs underlaget, så meget som skinnen tillader. Du kan eventuelt lægge en plastikpose under foden, så den glider bedre. 
  • Lad foden glide tilbage, indtil benet igen hviler på underlaget. 

Øvelse 2 

Du skal ligge på ryggen eller sidde med strakte ben. 

  • Bøj foden opad, og pres knæhasen mod underlaget.
  • Hold stillingen i 5 sekunder, og slap af.

Øvelse 3 

Du skal ligge på ryggen med strakte ben. Læg et sammenrullet håndklæde eller en hård pude under anklen/læggen.

  • Spænd i låret, og pres knæet ned mod underlaget.
  • Hold spændingen i cirka 10 sekunder, og slap af. 

Øvelse 4 

Du skal ligge på siden med det raske ben nederst. Det nederste ben skal være bøjet.

  • Stræk det øverste ben, og løft det op og skråt bagud.
  • Sænk benet igen. 

Øvelse 5 

Du skal ligge på maven.

  • Stræk benet, og løft det op bag dig.
  • Sænk benet igen. 

Øvelse 6 

Du skal ligge på maven.

  • Bøj benet, mens du holder knæene samlede.
  • Sænk benet igen.

Du kan se en film med øvelserne på https://regionh.dk/4or eller ved at holde din smartphones kamera op foran QR-koden:

Redaktør