Brud på bækkenet - øvelser efter behandling (Med støtte)

Efter behandling for brud på bækkenet skal man lave øvelser for at genoptræne muskler og bevægelighed og undgå blodpropper.

Kort om øvelserne

Når du er blevet opereret, skal du lave øvelser for at genoptræne bevægelighed, få styrke i musklerne og for at undgå blodpropper. Du skal starte din genoptræning hurtigst muligt, da det giver det bedste resultat.

Du skal træne 3 gange om dagen.

Vi taler med dig om, hvor mange gange du skal lave de enkelte øvelser.

For at få en god balance mellem hvile og træning, skal du kun træne om dagen, så du kan hvile dig om natten.

Det er normalt, at det gør ondt. Træn i et roligt tempo, og undgå at tvinge en bevægelse igennem, hvis du mærker modstand eller stærke smerter. Planlæg din træning, så du er så godt smertedækket som muligt, mens du træner. Vi anbefaler, at du taler med din egen læge om, hvilken smertestillende medicin, der passer til dig.

Bevæg fødderne ofte

Du skal vippe med fødderne så ofte som muligt for at hjælpe blodomløbet i gang.

Øvelse 1 

Du skal ligge på ryggen med bøjede ben og fødderne i underlaget.

  • Knib ballerne sammen, mens du løfter bækkenet fra underlaget.
  • Hold spændingen i et par sekunder.
  • Sænk bækkenet ned igen. 

Øvelse 2 

Du skal sidde på en stol.

  • Stræk knæet, så foden kommer fri af gulvet.
  • Hold stillingen i cirka 10 sekunder.
  • Bøj knæet, mens du sætter foden ned igen.
  • Gentag med modsatte ben. 

Øvelse 3 

Du skal sidde på en stol med armlæn. Hold benene parallelt.

  • Ryk frem, så du sidder yderst på stolen, og læn overkroppen lidt frem.
  • Sæt fra med hænderne på armlænene, rejs dig, og ret dig op. Din vægt skal være ligeligt fordelt på begge ben.
  • Sæt dig ned igen, mens du støtter dig til armlænene.

Du kan se en film med øvelserne på https://regionh.dk/j9g eller ved at holde din smartphones kamera op foran QR-koden:

Redaktør