Achilles - Efter afbandagering (Walker aftagning)

Information om forholdsregler efter skade i achillessenen, og øvelser til de næste kommende uger.

Du er blevet behandlet konservativt (evt opereret) efter en hel eller delvis overrivning af achillessenen. Du har nu fået fjernet støvlen og skal i gang med din genoptræning. Denne patientinformation fortæller dig, hvad du skal gøre.

Achillessenen er kroppens stærkeste sene. Den har stor betydning for den normale afvikling over foden under almindelig gang og løb. Smerter og hævelse afgør, hvor meget du må træne. Det er derfor vigtigt, at du lytter til din skadede fod.

Smerter

Fodleddet vil føles stift og ømt, og der kan være smerter ved bevægelse og belastning. Det er naturligt, da muskler og sener har været inaktive i lang tid.

Derfor:

  • Gå roligt og sikkert med fastsiddende fodtøj med hælkappe i cirka 2 måneder.
  • Overdriv ikke træningen, men vær opmærksom på, at der skal være jævn fremgang.
  • Undgå aktiviteter hvor du støtter på benet med vægten på forfoden. Undgå særligt gang på stiger og cykling i klik-sko i cirka 3 måneder.

Hævelse

Når støvlen er fjernet, er det vigtigt, at du masserer din fod og ankel. Hvis dit ben er hævet, er det vigtigt at bearbejde hævelsen. Lig eller sid med benet højt og vip med foden, når det er muligt. Sid aldrig stille med foden i længere tid ad gangen. Desuden kan det være en god ide at strække eller vride let i senen med fingrene for at gøre den smidig. 

OBS: Det er vigtigt ikke decideret at udspænde senen før efter 8 uger, da den ellers kan blive for lang.

Hvornår må du dyrke sport ?

Nu: 

  • Gang
  • Svømning
  • Cykling: Med foden midt på pedalen.

Efter 3 mdr:

  • Løbetræning: Når du kan stå på tæer på træningsbenet alene samt gå og løbe uden at halte. 

Efter 6-9 mdr: 

  • Kontaktsport og sport med hurtige afsæt og hop: Når muskelfylden er ens på de 2 ben, og der ikke længere er smerter. 

Opfølgning

Du er afsluttet fra Afdeling for Led- og Knoglekirurgi. Ved eventuelle problemer i efterforløbet skal du henvende dig til egen læge.

Træningsprogram

Hver øvelse udføres 3 x 20 gentagelser, 2-3 gange om dagen med mindre andet er skrevet/aftalt ved den enkelte øvelse. 

Øvelserne laves fra den dag støvlen er fjernet (dag 0) og indtil den videre genoptræning påbegyndes i kommunen/primær sektoren/privat regi.

Øvelse 1: Siddende ankelstræk og -bøj

Sid med støtte mod en væg eller armene støttende bag kroppen. Det aktive ben er strakt. Bøj og stræk skiftevis i anklen. Sørg for at strække vristen helt ud når anklen strækkes. Øvelsen kan laves med begge fødder samtidig.

Billedet viser en person, der sidder ned med det ene ben bøjet, og det andet strakt. Den strakte bens fod bøjes frem og tilbage.

Øvelse 2: Inversion/eversion ankel

Sid på en stol/bænk i bassinet, hovedet skal være over vand, ryggen ret og med let bøj i knæleddet. Bevæg fodranden skiftevis ind og ud, så langt du kan komme til hver side.

Billedet viser at man sidder ned, og bevæger anklens fodranden ind og ud til hver side.

Øvelse 3: Knæstræk og -bøj m/ tæpperest

Sid på en stol med god holdning. Placer foden på tæppet eller lignende for at reducere friktionen mod underlaget. Start med knæleddet bøjet således at hælen er så langt inde under stolen som muligt. Stræk så knæet helt ud og vend tilbage til udgangspositionen før du gentager bevægelsen.

Billedet viser en person, der sidder på en stol. Under fødderne er der placeret en tæpperest, og foden bevæges ind under stolen, og så helt ud igen.

Øvelse 4: Siddende tå og hælløft

Sid med begge fødder på gulvet. Rul frem på tæerne og løft hælene op fra gulvet. Rul derefter tilbage på hælene og træk tæerne op mod loftet.

Billedet viser en person, der sidder på en stol med bøjede ben. Hælene løftes på fra gulvet, og tæerne trækkes op mod luften.
Redaktør