Åndenød, om at leve med

Vejledning til patienter med åndenød - og deres pårørende.

At leve med åndenød

At have en kræftsygdom kan give mange problemer - enten på grund af sygdommen eller i forhold til behandlingen.

Hvis du også har åndenød, kan det være ekstra svært, ikke kun fysisk, men også følelsesmæssigt.

Denne vejledning er baseret på erfaringer fra mennesker, der lever med åndenød.

Formålet med vejledningen er at give praktiske forslag til, hvordan du bedst muligt kan klare at leve med åndenød.

Lunger og kræftsygdom

Lungerne er det organ, der bringer ilten ind i din krop. Ilten er i indåndingsluften, og din krop behøver ilt for at kunne fungere. Du har to lunger, der sidder i brystet.

En illustration af lungerne.

Du indånder luften gennem mund og næse. Luften fortsætter ned i luftrøret, som senere deler sig i to smalle rør, der kaldes bronchier. Disse luftveje forgrener sig til flere små rør og ender til sidst i små luftsække, der kaldes alveoler. Der er millioner af disse i hver lunge. I disse luftsække frigøres ilt til blodet, og ilten bringes videre rundt i din krop.

Kræft i lunger eller udløbere fra andre kræftsygdomme findes sædvanligvis i lungens luftveje. Kræften kan formindske passagen i luftvejene. Det betyder, at du skal arbejde hårdere for at få luften ned i luftsækkene. Hvad end årsagen er, vil forslagene i denne vejledning hjælpe dig til at bruge dine lunger bedst muligt og dermed lette din vejrtrækning.

Naturlige reaktioner på åndenød 

Nogle mennesker, der har åndenød, har erfaret, at man ”naturligt” kommer til at reagere på en eller flere af følgende måder:

  • Man bruger skuldrene og den øverste del af brystkassens muskler som hjælp til at trække vejret.
  • Man trækker vejret hurtigere end normalt.
  • Man føler sig bange, panisk og urolig.

Alt dette sker for at sikre, at der kommer nok ilt rundt i kroppen. Men denne reaktion kan forstærke din åndenød efter et stykke tid.

Mennesker med åndenød bruger ofte deres mellemgulv og nederste muskler på brystkassen til at trække vejret. Ved fysisk aktivitet bruges som regel også den øverste del af brystkassen og skuldrene til at hjælpe med at trække vejret. Disse muskler er ikke skabt til at arbejde i lange perioder og bliver hurtigt trætte. Overbelastede muskler bliver hurtigt ømme og har brug for mere ilt. Desuden er overbelastede muskler, mindre effektive end afslappede muskler og derved øges åndenøden.

At trække vejret hurtigere end normalt

Når du har åndenød trækker du automatisk vejret hurtigere. Det kræver mere energi og dermed mere ilt. Prøv for eksempel at tænke på, at du skal puste en ballon op. Hvis du prøver at fylde ballonen hurtigt op med luft, bruger du mere energi end, hvis du puster stille og roligt. Det samme gælder, når du fylder dine lunger med luft. At trække vejret hurtigt medfører oftest en overfladisk vejrtrækning. I beskrivelsen af dine lunger, blev det fortalt, at ilten først blev tilgængelig i kroppen, når den var kommet ned i luftsækkene. Hvis luften kun kommer i de øverste luftveje og ikke helt ned i luftsækkene, får kroppen ikke mulighed for at få den ilt, den har brug for. Så, når du trækker vejret hurtigt, bruger du mere energi, og du får ikke luften langt nok ned i lungerne til at få glæde af hvert åndedrag.

At være bange, panisk og urolig

Alle disse følelser er almindelige reaktioner på åndenød. Det er kroppens forsvarsmekanismer, der sætter ind. De følelsesmæssige reaktioner kan have en direkte effekt på kroppen, så du trækker vejret hurtigere, og samtidig bliver musklerne spændte. Som tidligere skrevet, bruger du mere ilt ved at trække vejret hurtigere og ved at spænde musklerne. Det øger din følelse af åndenød i stedet for at afhjælpe den. 

I det følgende vil der komme forslag til, hvad du kan selv kan gøre for at forebygge og afhjælpe åndenøden.

Det kan du selv gøre for at forebygge og afhjælpe åndenød 

Vejrtrækningsøvelse

At trække vejret dybt og roligt (at trække vejret med ”maven”) kan hjælpe dig med at udnytte dine lunger bedst muligt. Det vil hjælpe dig i hverdagsaktiviteter så som at gå, at gå på trapper, at købe ind, gå i haven osv.

  • Sørg for, at du sidder behageligt med god støtte i ryggen.
  • Anbring din hånd på mellemgulvet og host en enkelt gang. De muskler, du kan føle under din hånd, er dit mellemgulv. Når du næste gang indånder, presser du hånden mod mellemgulvet og mavemusklerne. Det vil give dig en følelse af, at du trækker vejret omkring taljen ”med maven”.

Træk vejret ind gennem næsen, og pust roligt ud gennem munden. Nogle har erfaring for, at det hjælper at puste ud gennem spidsede læber. Prøv at ånde ud dobbelt så længe, som du ånder ind. Forestil dig, at du puster en ballon op. Det tvinger dig til en dyb indånding, og du bruger også mavemusklerne til vejrtrækningen.

 

En illustration af, hvordan du skal trække vejret.
  • Hvis du synes, det er svært at trække vejret ind gennem næsen, så er det i orden at trække vejret gennem munden. Fordelen ved at trække vejret gennem næsen er, at det fugter luften og virker som et filter, før luften når dine lunger.
  • Tæl til en, når du trækker vejret ind og tæl til to og tre, når du ånder ud.
  • Mens du laver vejrtrækningsøvelsen, skal du slappe af i skuldrene og den øverste del af brystkassen.
  • Når du ånder ud, så føl efter om dine skuldre og øverste brystmuskler er afslappede.
  • Når du roligt ånder ind, så prøv at slappe af i skuldrene. Hvis du ikke kan mærke en forskel, prøv så at få en person til at stå bag dig, og lægge hænderne på dine skuldre. Vedkommende presser blidt sine hænder ned på dine skuldre. Det vil hjælpe dig af med nogle af dine spændinger. Ånd ind og ud i et roligt tempo, og giv dine øverste muskler lov til at slappe mere og mere af ved hvert åndedrag.
  • Udfør øvelsen 5-10 gange og flere gange om dagen, men vær opmærksom på, hvad du kan holde til. Målet er at vænne din krop til den måde at trække vejret på, så du kan bruge den type vejrtrækning, når du har behov for det.

Afslapningsøvelser

Afslapningsøvelser kan være en hjælp til at mindske åndenøden. Der er mange forskellige former for afslapning. Her er nogle eksempler på, hvad du kan prøve derhjemme:

  • Find et roligt sted. Det kan være dit soveværelse eller dit favoritsted i haven.
  • Sid eller lig behageligt.
  • Du kan vælge at lytte til musik eller sidde i stilhed.
  • Fortæl din familie eller venner, at du ikke vil forstyrres.
  • Du kan vælge at fokusere på et billede, f.eks. en blomst eller et fjernt punkt - eller måske vi du hellere lukke øjnene.
  • Vær opmærksom på dit åndedræt et øjeblik. Du skal trække vejret dybt ind (med ”mave” som tidligere beskrevet). Det vil hjælpe dig til at opretholde en rolig vejrtrækning gennem hele afslapningsøvelsen.

Det næste skridt er muskelafslapning. Det gøres ved at spænde og dernæst afslappe forskellige muskler i hele kroppen. Nogle mennesker fortæller, at de føler varme og ro i hele kroppen efter øvelsen. Den kan endog mindske smerter og angst. Her er 2 forslag på afslapningsøvelser

  • Afslapningsøvelse for skulderne. Når du sidder eller ligger i en behagelig stilling, skal du langsomt og forsigtigt trække skuldrene op til ørerne. Hold skuldrene i den stilling, så længe du kan (op til et minut). Herefter sænkes og afslappes skuldrene forsigtigt. Nogle mennesker føler, at denne øvelse er meget ubehagelig. Hvis du føler smerter, kan du nøjes med at tage en skulder af gangen.
  • Afslapningsøvelse for hele kroppen. Når du ligger i en behagelig stilling, skal du spænde og afslappe alle muskler i kroppen. F.eks. ansigt, hals, bryst, mave, ryg, arme, hænder, ben og fødder. 

En afslapningsøvelse, der omfatter hele kroppen, varer ca. 20 til 30 minutter, men bare 5 til 10 minutter kan give en afslappende effekt. At foretage øvelsen 2 til 3 gange om dagen kan løsne spændinger i kroppen. Der er ingen rigtige eller forkerte teknikker. Spørg plejepersonalet, om hvilke øvelser de kan foreslå dig. Du kan desuden låne bøger og bånd om afslapningsøvelser på biblioteket.

Kost

Du kan spise den mad, du plejer, men det kan være en fordel at spise flere små måltider i stedet for 3 hovedmåltider. Store måltider kan øge iltbehovet til fødeomsætning i kroppen så meget, at det kan give åndenød. Hvis man har meget åndenød, kan blot det at tygge maden forværre åndenøden. Hvis det er tilfældet, kan det være en god idé at spise noget mad, der ikke kræver, at man tygger så meget. F.eks. kartoffelmos, hvidt brød uden skorper, supper, is, frugtgrød med fløde, flødekager og evt. energidrikke.

Man kan også purere maden. Anret maden med f.eks. kød og grøntsager adskilte, så måltidet stadig ser indbydende ud. 

At gå på trapper, bakker og stigninger

Måske er du nervøs for at gå på trapper eller gå op ad bakker, specielt hvis dette har givet dig åndenød på et tidligere tidspunkt. Du kan øve dig i at gå på trapper, op ad bakker og anden fysisk udfoldelse, hvis du trækker vejret med ”maven”.

Du skal trække vejret på en bestemt måde, når du går. Du skal trække vejret ind, når du tage et skridt og puste ud ved de næste to skridt. 

Brug også denne teknik, når du går op ad trapper. Træk vejret ind, når du tager et trin op, og pust ud, når du tager de næste to trin op. Fortsæt på denne måde, til du når op ad alle trapperne.

Det kan tage tid at øve sig i den ovenstående teknik. Men giv dig tid til at få din vejrtrækning til at passe ind på det antal af trappetrin, du skal op ad, så det føles så behageligt som muligt for dig.

Denne teknik kan hjælpe dig, når du går ture, og til at gå på trapper på en rolig måde, uden du bliver blive nødt til at stoppe op og ”få pusten” igen.

Det kan også mindske den tid, det ellers tager for dig, at få en rolig vejrtrækning igen, når du er kommet op ad trapperne. Hvis det er koldt, kan det være en fordel at tage et tørklæde op foran munden, så indåndingsluften opvarmes.

At finde den rigtige stilling

Når du har åndenød, kan en behagelig stilling hjælpe dig. De fire tegninger viser dig nogle stillinger, der kan hjælpe dig med at få dine skuldre og de øverste brystmuskler til at slappe af. Hermed vil du få mere plads til dit mellemgulv og dine mavemuskler. Hvis du finder, at andre stillinger hjælper på din åndenød, så brug dem. Det vigtigste er, at finde stillinger, der er behagelige for dig.

At få kontrol over angst og panik 

Det fleste mennesker har perioder, hvor de føler sig bekymrede. 

En illustration af, hvordan du kan få kontrol over angst og panik.

De kan føle sig irritable og sove dårligt. De kan have svært ved at koncentrere sig, eller de bliver nemt trætte. At være bekymret kan forårsage fysiske symptomer så som anspændthed og smerter i musklerne, man kan svede, få fordøjelsesproblemer eller tarmforstyrrelser. At være bekymret kan også føre til overfladisk og hurtig vejrtrækning, der kan medføre utilpashed og svimmelhed (at hyperventilere).

Nogle mennesker beskriver dette som en følelse af panikanfald. Det gør åndenøden meget svær at styre og kan både give angst og følelsen af at blive kvalt. Det er dog ekstremt usandsynligt, at dette vil forekomme. Hvis du trækker vejret overfladisk og hurtigt, så du føler dig svimmel og utilpas, så prøv at trække vejret ”med maven”. Brug den teknik, der tidligere er beskrevet. Det vil hjælpe dig til at trække vejret roligere og få det mest mulige ud af din vejrtrækning. Vælg et par gange i løbet af dagen til at øve dig i denne teknik. Det vil hjælpe dig gennem et anfald af åndenød.

Nogle mennesker føler, at et åbent vindue eller det at være ude i den friske luft, hjælper dem til at få en roligere vejrtrækning i et anfald af åndenød. Andre synes, at det at lytte til musik eller at fokusere på et favoritbillede, kan distrahere dem fra følelsen af åndenød. Hvis du har bemærket, at du har perioder, hvor du hyperventilerer, så prøv at lægge mærke til det, du gjorde eller tænkte, som kan have gjort dig bekymret. I forbindelse med det, der kan starte din bekymring, kan venner og familie være specielt hjælpsomme. Somme tider kan det hjælpe at tale med nogen udenfor din familie eller vennekreds, for eksempel din læge, hospitalets læge, en sygeplejerske, eller hjemmesygeplejersken.

At bøje sig

At bøje overkroppen kan gøre vejrtrækningen meget besværlig, og kan give åndenød. Prøv at undgå at bøje dig forover. En måde du kan klare problemet på, er at sætte dig på hug. Hold ryggen ret og bøj i knæene. Dette gør, at du holder din brystkasse rettet op og dine skuldre tilbage – en stilling hvorfra du fortsat kan trække vejret så ubesværet som muligt. Når du placerer dig sådan, så prøv at sikre dig, at du har noget at holde fast i, for eksempel en stol eller en sofa. Det vil give dig ekstra støtte og mulighed for at kunne skubbe fra, når du skal rejse dig op igen. 

En illustration af, hvordan du skal bøje dig.

Hvis du skal foretage dig noget under taljehøjde for eksempel, hvis du skal tømme vaskemaskinen, et skab, eller du arbejder i haven, så sæt dig på en lav stol, det er bedre end at bukke dig. 

At løfte tunge ting

Nogle mennesker føler, at det at løfte tunge ting, så som vådt vasketøj eller indkøbsposer, kan få dem til at føle sig trætte eller til at få åndenød. Prøv at placere vasketøjet på en stol ved siden af tørresnorren. Lad være med at bære en taske eller en indkøbspose med armene ned langs siden, da en tung taske trækker armene ned. Det kan få dig til at trække vejret overfladisk og derved forværre din åndenød. Brug en lille indkøbstaske gerne på hjul, eller prøv kun at fylde tasken halvt op, så vil det ikke blive så tungt og besværligt. Undgå i det hele taget at bære tunge ting, da det kan være årsag til åndenød.

At arrangere ting rundt i huset

Læg de ting, du oftest skal bruge et nemt tilgængeligt sted. Det kan tage tid, at planlægge det, men det vil hjælpe dig til, at gøre livet lettere i dagligdagen. Læg de ting du har mest brug for i reolen. Det er bedre end nederst i et skab, eller i en kommodeskuffe. Det vil hjælpe dig til ikke at skulle bøje dig, når du har brug for tingene.

At vaske sig

Mange mennesker synes, at det at gå i brusebad, at bade og klæde sig på er specielt anstrengende. Badeværelser kan få dig til at føle klaustrofobi, og det kan forværre åndenøden. Når vejret tillader det, kan du have et vindue til at stå på klem i badeværelset, mens du bader. Det kan hjælpe dig med at mindske følelsen af åndenød. Her er nogle ideer, som kan hjælpe med at få det at bade eller at tage brusebad til at blive lettere.

  • Når du klæder dig af, så prøv at undgå fristelsen til at holde vejret, når du trækker tøjet over hovedet. Tag armene ud af blusen elle skjorten først, træk den så hurtigt over hovedet. Det betyder, at dit ansigt kun er dækket i så kort tid som muligt, og at du ikke behøver at løfte dine arme i ret lang tid.
  • Du skal ikke fylde badekarret helt op.
  • Bad ikke i for varmt vand.
  • Når du er klædt af, så sæt dig på kanten af badekarret og løft langsomt et ben ad gangen ned i badet. Det er bedre end at svinge begge benene op i badet på en gang.
  • Hvis du har behov for det, så brug dine vejrtrækningsøvelser, før du lægger dig op i badekarret.
En illustration af, hvordan du kan sidde i badekaret.
  • I badekarret skal du lukke vandet ud, før du selv står op. Den mest skånsomme måde at komme op af badekarret på er, at du lægger dig på knæ og hviler et øjeblik, før du står op af karret.
  • Mens du sidder på badekarrets kant, så læg et stort badehåndklæde omkring dig, så du kan begynde at tørre. Du vil opdage, at det mindsker arbejdet med at tørre dig efter badet. En frottébadekåbe kan også hjælpe dig med at blive tørret.
  • Når du tørrer dig, så prøv at sidde ned. Løft dine fødder op i stedet for at bøje dig ned, når du tørrer fødder og ben.
  • Hvil så ofte du behøver det.

At klæde sig på

Når du klæder dig på, så sid ned, når det kan lade sig gøre. Prøv så ofte som muligt, at klæde dig i løst tøj specielt omkring taljen. Undgå at bøje dig ned for at tage sokker og bukser på.

Nogle mennesker synes, at det at sidde på en taburet i brusebadet er mindre trættende end et karbad eller et stående brusebad. Hvis du indstiller bruseren, så vandet ikke sprøjter dig direkte i ansigtet, kan det hjælpe med at nedsættefølelsen af åndenød.

At tale i telefon

Når du skynder dig for at tage telefonen, før den bliver lagt på, og når du står op og taler, fordi det skal gå hurtigt, kan din åndenød blive mere udtalt. Prøv at sikre dig, at familie, venner og kolleger ved, at det kan tage dig nogen tid at svare telefonen. Bed dem om at lade telefonen ringe i længere tid, så du ikke skal skynde dig. En trådløs telefon til at have i lommen kan også være en idé. Prøv at sikre dig, at du sidder behageligt, før du tager røret og brug bare et øjeblik på at få vejret, før du starter samtalen.

At gå i haven

At have åndenød kan gøre det svært at gå i haven af flere årsager. Problemerne kan være lige fra, at man ofte bøjer sig ned og dermed bliver mere forpustet, til at det kan være svært at komme op efter at have siddet ned og plantet eller fjernet ukrudt.

  • En lav havestol, som placeres langs bedene kan være en hjælp, når du fjerner ukrudt, da du undgår at bukke dig helt ned. Det er også mere behageligt, og du kan hvile, når du har brug for det.
  • Hvis det ikke hjælper dig, kan du beslutte dig til at plante blomster i potter og krukker, som kan komme op i hoftehøjde, når du arbejder med dem.
  • Arbejd kun i kort tid, så du ikke bliver udmattet.
  • Husk at trække vejret dybt og roligt, mens du arbejder. Du vil opdage, at du på den måde kan arbejde længere, før du bliver forpustet.

At elske

Sygdom og behandling berører mange sider af livet, og også lysten til seksuelt samvær kan blive påvirket.

Man kan føle sig træt og uoplagt. Det kan være en hjælp for dig og din partner, hvis I kan fortsætte med at vise hinanden ømhed – både psykisk og fysisk – også selvom det seksuelle samliv måske ikke kan være helt, som I er vant til. Behovet for nærhed, omsorg og berøring er der stadig og bliver ofte større, når man har fået sygdom ind på livet. Det kan være svært at tale om det seksuelle. Den største forhindring er ofte, at man kan være bange for, hvad partneren føler og tænker. Derfor kan det være godt at være åbne overfor hinanden og fortælle hvordan man har det. 

Åndenøden kan gøre det fysisk svært for dig at elske, og du kan være nervøs for, at det vil gøre åndenøden værre. 

Efterhånden som du bliver klar over, hvilke ting der forværrer åndenøden, kan du prøve at undgå dem, når I elsker, ved at bruge stillinger, der gør åndenøden mindre. For eksempel kan det være lettere i siddende stilling. Undgå at bøje dig meget fremover. Det kan også være svært at ligge under din partner. Derimod kan det være lettere at stå op og elske. Prøv at sikre, at du er i en behagelig, understøttet stilling, så du bedre kan slappe af og ikke behøver at skynde dig. 

En illustration af en mand og en blomst.

At tage det stille og roligt kan være med til at forebygge åndenød. Hvis du bruger inhalator, kan du prøve at bruge den før og efter I har elsket.

At planlægge daglige aktiviteter

Ved at planlægge dine daglige aktiviteter kan du få hjælp til at finde og udvælge de ting, du ønsker at gøre. 

Det kan måske hjælpe dig at tænke på din vejrtrækning som en bankkonto, hvor hver aktivitet har sin egen vejrtrækningsudgift. 

Målet er, at udgifterne ikke overstiger det, der står på kontoen. At finde en balance mellem aktiviteter og åndenød. Hvis du overanstrenger dig, kommer du i underskud – enten ved at du får åndenød eller ved at du bliver meget træt. Du må lære, hvad hver aktivitet ”koster”, så du holder balancen, og derved undgår åndenød. Planlæg dagens aktiviteter, så du gør de ting først, som du prioriterer højst, og prøv så vidt muligt at skabe en balance mellem, hvad du er nødt til at gøre, og hvad du har lyst til. Tal med familie og venner om din åndenød, og fortæl dem, hvad de kan gøre for at hjælpe dig.

At indrette sig efter en sådan balance kan være svært. Du kan føle dig vred og frustreret, fordi du skal tilpasse dit liv efter åndenøden på mange måder. Disse følelser kan gøre åndenøden værre, og det kan hjælpe at tale om det, hvis du er i stand til det.

Det kan familie og venner gøre

Familie og venner spiller en vigtig rolle i at gøre din hverdag så god som mulig. Der er en lang række ting, hvor de kan træde til. Famile og venner kan:

  • tilbyde praktisk hjælp. For eksempel rengøring, indkøb, havehjælp
  • tilbyde at sørge for mad og drikke, servere maden og spise sammen
  • tilbyde selskab på en spadseretur
  • respektere, at der er brug for mere hvile end vanligt
  • hjælpe med at øve vejrtræknings- og afslapningsøvelser.

Ting at se frem til

Du ønsker måske at planlægge en ferie, starte eller genopstarte en hobby eller interesse. Det vigtige er her at planlægge frem.

  • Du skal finde ud af, hvad du præcis ønsker.
  • Forbered dig ved at tænke på, hvad det vil involvere, og hvilke metoder du har lært, som kan hjælpe dig i de situationer.
  • Tal med familie, venner, læger eller sygeplejersker om eventuelle problemer. De kan måske hjælpe med at finde en løsning

Hjælp at hente

Behovet for information, støtte og vejledning kan være stort. Der er ofte hjælp at hente hos familie, venner, naboer og kolleger. Men du kan også få brug for professionel støtte og følgende er nogle af de muligheder, du har.

Læger og sygeplejersker

Afdelingens personale giver dig råd, vejledning og støtte i forbindelse med din åndenød. Du kan altid spørge, hvis du er i tvivl om noget, eller hvis du gerne vil have informationer gentaget.

Fysioterapeut

Fysioterapeuterne kan hjælpe dig med vejrtrækningsøvelser, hvor de lærer dig teknikken og øver det med dig. De kan også lære dig afslapningsøvelser og hjælpe dig med at finde nye måder at udføre de daglige aktiviteter, som volder dig problemer.

Ergoterapeut

Ergoterapeuterne kan skaffe hjælpemidler og sørge for indretning af dit hjem, så det passer til de behov du har.

Hjemmesygepleje og hjemmehjælp

I visse tilfælde kan man få hjemmehjælp til rengøring, indkøb og madlavning. Hjemmesygeplejersken kan udover praktiske opgaver også tilbyde støtte og vejledning. Du kan selv kontakte hjemmeplejen, men både afdelingen og egen læge kan også hjælpe dig med det.

Egen læge

Din egen læge vil løbende blive orienteret om din sygdom og behandling og kan være en god støtte i hele forløbet.

Redaktør