Bestil dine favoritretter via en tablet
Når du er indlagt på Herlev Hospital, kan du bestille dine favoritretter fra et digitalt menukort.
På tabletten, som du bestiller på, kan du se appetitvækkende billeder af køkkenets retter, og du kan bestille præcis de retter, som du får lyst til. Vi anser nemlig maden som en vigtig del af din behandling – den kan hjælpe dig til at blive rask igen.

Desuden kan du til hvert hovedmåltid bestille 1 eller 2 små lækre mellemmåltider. Så har du altid en lille snack til tiden mellem hovedmåltiderne.
Log på og bliv hjulpet godt i gang ved at se en video om hospitalets madbestilling
Når du får tabletten i hånden første gang, skal du logge på madbestillingen med dit CPR-nummer eller ved at scanne dit patientarmbånd foran tablettens indbyggede kamera.
Efter login får du mulighed for at se en video. Videoen guider dig i gang med at bestille til de enkelte måltider.
Video: Sådan bestiller du a la carte mad
Undertekster til videoen: Når videoen spiller kan du holde musen over videoen og vælge mellem undertekster på dansk eller engelsk.
Hvornår skal du bestille maden?
For at køkkenet kan nå at lave maden klar til dig, skal du bestille dine måltider inden følgende tidspunkter:
- Morgenmad kan bestilles frem til kl. 6.00.
- Frokost kan bestilles frem til kl. 9.00.
- Aftensmad kan bestilles frem til kl. 15.00.
Det er en god ide at bestille flere dage frem i tiden, og du kan altid vende retur til din bestilling og rette den.
Video: Ernæringsbarometret hjælper, så du bestiller det du har behov for
Beskrivelse af video om ernæringsbarometret
Når du bestiller retter fra det digitale menukort, kan du samtidig få et overblik over, om du har bestilt for lidt eller for meget. 
Med udgangspunkt i din alder, kropsvægt, diagnose og aktivitetsniveau har vi udregnet hvor meget, og hvilken ernæring du har brug for. Ernæringsbarometret viser dig, hvor du er i forhold til den ernæring, der skal til, for at gøre dig rask igen. Det handler om at sikre, at du får nok energi og protein.
Målet er, at du ligger mellem 75% og 100% på ernæringsbarometret (det grønne område). Hvis du kommer under de 75%, kan du tage fat i det digitale menukort og bestille lidt mere - måske en af de lækre desserter eller en varm suppe.
De kliniske diætister hjælper gerne med at finde ud af, hvad der skal til, for at du får opfyldt dine ernæringsbehov.
Plejepersonalet på din sengeafdeling er uddannet til at hjælpe dig med måltidsbesstillingen.
Små retter og Patient Empowerment
Herlevs Herligheder a la carte er små retter i stil med tapas. Er du småtspisende, vil det forhåbentlig hjælpe dig til, at du kan overskue at spise en af de små retter – eller måske 2 retter. Du kan nemlig bestillere flere forskellige retter fra menukortet.

Er du indlagt i længere tid, vil du også opleve, at dit menukort udvides, så du kan vælge fra et bredere udvalg af retter.
Der er noget for alle
De små retter betyder, at vi kan imødekomme en meget bred palet af patienter, som hver især har forskellige ønsker og behov.
Fra buffet til a la carte
I 2019 gennemførtes en ernæringsaudit på Herlev og Gentofte Hospital. Den viste, at flere end 60% af de indlagte patienter var ernæringstruet eller i risiko herfor, hvilket viser vigtigheden af at have et måltidskoncept, som efterlever det patienterne efterspørger.
Indflydelse, genkendelighed og rette temperaturer
Patienterne havde ønsker om højere indflydelse på egen menu og sundhed, mere genkendelig mad og mere grønt, større variation i udvalget af retter, måltider som var hjemmelavet, måltider med den rette temperatur og måltider, som er pænt anrettet.
Undersøgelsens resultater blev startskuddet til at udvikle a la carte måltidskonceptet med det digitale menukort. Et menukort med flotte og inspirerende billeder af maden, samt det integrerede ernæringsbarometer, som viser dit ernæringsbehov og dækningsgraden ud fra de aktuelt bestilte retter.

Mad til pårørende
Er du pårørende til en patient, kan du også bestille fra det digitale menukort, og betale med kreditkort eller MobilePay.