Når du skal møde i Onkologisk Ambulatorium

​Det kan være en stor støtte at have en pårørende med til konsultationen. Især første gang du kommer hos os, og når du skal have svar på undersøgelser

​Ambulatoriet
  • I ambulatoriet giver vi konsultationer til patienter, der er blevet henvist til Onkologisk Afdeling for første gang og konsultationer til patienter, der er i gang med et behandlingsforløb.
  • Vi henviser til strålebehandling, når det er relevant.
  • Vi behandler med kemoterapi og eventuelt med andre medicinske kræftbehandlinger.
  • Vi foretager undersøgelser af forskellig art.
  • Vi modtager akutte patienter til vurdering i dagtiden og om aftenen.
Tag en pårørende med
Det kan være en stor støtte at have en pårørende med til konsultationen. Især første gang du kommer hos os, og når du skal have svar på undersøgelser.
 
Konsultationen
En konsultation er en samtale mellem dig som patient, en læge, eventuelt en sygeplejerske og eventuelt en pårørende.
 
Ved konsultationen bliver du informeret om den eller de mulige behandlinger, undersøgelser og kontrolforløb, der gælder for din sygdom. Sammen med lægen finder du det behandlingsforløb, der passer dig bedst.
 
Skriftlig information
Ved konsultationen får du udleveret materiale om behandlingen af din sygdom, de bivirkninger behandlingen kan give og om de muligheder der er for at fjerne eller dæmpe bivirkningerne af behandlingen.
 
Mødekort 
Ved konsultationen planlægger I også næste møde, og du får udleveret et mødekort med oplysninger om nye tider. Hvis du ikke får mødekortet med det samme, bliver det eftersendt.
 
Kontakt til praktiserende læge
Det er vigtigt, at du har en god kontakt til din praktiserende læge. Din praktiserende læge fortsætter nemlig med at tage sig af dine helbredsmæssige problemer og receptfornyelser, der ikke har med din kræftsygdom at gøre.
Vi informerer løbende din praktiserende læge, også hvis der sker ændringer i dit behandlingsforløb.
 
Ventetid i Ambulatoriet
Af og til kan der være ventetid i ambulatoriet. Når det sker, kan det skyldes
  • akutte patienter
  • ekstra undersøgelser
  • pludselige ændringer i de planlagte behandlinger
  • patienters akutte behov for ekstra konsultationstid
  • forsinkelse i forbindelse med svar på blodprøver
  • forsinkelse i forbindelse med transport til ambulatoriet.
Vi beder dig om forståelse, hvis der er ventetid. 
 
Til patienterne
Når du skal på besøg i Ambulatoriet, er det en god ide at medbringe noget læsestof eller andet, du kan bruge tiden på. Det kan også være rart eventuelt at have lidt med at spise og drikke.
 
Forplejning
Der er altid mulighed for at få koldt vand at drikke i Ambulatoriet.
Hvis du skal være i Ambulatoriet i længere tid, kan det være en fordel at have mad med. Der er også mulighed for at købe mad i Cafeteriaet i stueetagen på hospitalet. 

Hvis du skal bestille eller aflyse tid
I tilfælde af at du bliver nødt til at aflyse en konsultation, bedes du ringe til afdelingen hurtigst muligt.
Telefonnumre i forbindelse med tider og kørsel.
 
Telefonrådgivning
Ring til Onkologisk kontaktcenter, hvis du har spørgsmål om behandlingen eller andet, som du ønsker rådgivning om.
Onkologisk kontaktcenter

Uden for åbningstiden - efter 15.00
Hvis der skulle opstå et akut problem, som kan have sammenhæng med din sygdom eller med dine behandlinger kan du ringe til onkologisk forvagt  (​vagthavende læge) på Onkologisk Afdeling på telefon 38 68 38 68

 
Redaktør