Vi
arbejder hele tiden med at skabe et godt sted at være. Det gælder for
patienterne, de pårørende og for os selv som personale. Kvaliteten og
patientsikkerheden har stor bevågenhed på Onkologisk Afdeling.
Det gode patientforløb
For
at sikre gode patientforløb knyttes patienten til et fagteam, som er
specialiseret indenfor patientens kræftdiagnose. Disse team tager sig
hver især af undersøgelser og behandling (kemoterapi, stråleterapi,
understøttende behandling, forsøgsmæssig behandling, lindrende
behandling, pleje og kontrol).
Læs mere om afdelingen her.
Pakkeforløb
Hvis
din læge har mistanke om, at du har en kræftsygdom, skal du henvises
til et pakkeforløb, som starter med et undersøgelsesforløb, der skal be-
eller afkræfte, om du har kræft.
Det er altså
ikke sikkert, at du har kræft, fordi du starter i et pakkeforløb. I et
pakkeforløb er de enkelte trin i udredning og behandling tilrettelagt
som et veldefineret forløb, både hvad angår tid og indhold. De relevante
undersøgelser og behandling er nemlig på forhånd planlagt og bestilt.
Ikke
alle kræftpatienter kan dog følge et pakkeforløb fra start til slut.
Det kan skyldes mange forskellige forhold. Uanset årsagen, skal man – i
lighed med andre kræftpatienter – undersøges og behandles uden unødig
ventetid. Det har Regionerne pligt til at sikre.
Sammenhæng og tryghed for den enkelte
Vi
arbejder med patientoplevelser, og derfor indgår brugerinddragelse helt
systematisk i udviklingen af bedre patientforløb på afdelingen. For
eksempel har vi indført en ordning, hvor alle nyhenviste patienter får en patientansvarlig læge. Den skal være med til
at skabe mere sammenhæng og tryghed for den enkelte patient.
Udover
dette har vi fokus på særlige områder, som vi arbejder med.
Fokusområderne er en del af hele hospitalets udviklingsplan:
- patientsikkerhed
- ernæring
- hygiejne
- medicin
- medicoteknik (medicinsk udstyr)
- dokumentation.
Patientsikkerhed og utilsigtede hændelser
For
at højne patientsikkerheden rapporterer vi, hvis der opstår utilsigtede
hændelser. Hændelserne bliver analyseret, så vi kan undgå dem i
fremtiden. Vores mål er, at udbrede vores erfaringer til hinanden, så
patientsikkerheden kan blive endnu bedre.
Patientsikkerhed og PatientombuddetDet er Patientombuddets hovedopgave at behandle patienters klager og
ankesager om erstatninger. Patientombuddet arbejder også med læring baseret på
utilsigtede hændelser, og vejleder borgere om rettigheder til sygehjælp i
udlandet.
- Den sundhedsfaglige behandling, du har modtaget
- Tilsidesættelse af dine rettigheder som patient
PatientombuddetSådan rapporterer du utilsigtede hændelserSom patient eller pårørende kan du
rapportere utilsigtede hændelser, der er sket på sygehuse, på plejehjem, i
hjemmeplejen hos den praktiserende læge eller alle andre steder i
sundhedsvæsenet.
Alt i alt kan du rapportere hændelser, hvor mangler eller brister i
sikkerheden førte til, at en eller flere personer blev skadet eller udsat for en
risiko for skade.
På adressen www.dpsd.dk finder du det skema, som du skal bruge, når du skriver din rapport.
Du kan
rapportere anonymt, men det er en fordel at skrive navn og e-mail, eller
telefonnummer på rapporten. Så er det muligt at kontakte dig, hvis der er behov
for at få flere oplysninger til brug for beslutninger om, hvordan man bedst kan
skabe øget patientsikkerhed.
Læs mere om afdelingen