Det lavede vi den 20. november

​23/11-17

Kære alle

Tusind tak endnu engang for en super eftermiddag! Nu har vi kun én gang tilbage, og vi kan godt love, at den sidste gang bliver både hyggelig og festlig - og at der kommer kød og kage;-)

ØRE

Har du prøvet at tale med en og så få en fornemmelse af, at den anden slet ikke lytter, til det du siger? Hvordan føltes det? Har du prøvet at være den, der ikke lyttede? Tænkte du over det? Og hvordan føltes det bagefter? Hvad var tegnene på, at Anna ikke lyttede til Stine, da de ”mødtes”?

Der kan være mange grunde til, at vi ikke lige er til stede i en samtale.  
Lige den dag eller på lige det tidspunkt har du måske travlt, tænker på noget andet, synes det, den anden fortæller, er kedeligt… eller det kan være noget helt andet for dig. 

En ting, som vi er sikre på, er, at den anden opdager det og får en dårlig oplevelse. Så måske er det bedre at være ærlig (om at have travlt eller være optaget) eller måske lade være med at stille spørgsmål, hvis du ikke har lyst til at høre svaret?
Hvis du gerne vil træne dig selv i at være til stede i en samtale, så kan du bruge og huske på ØRE. 


Der kan være god brug for ØRE i dit liv med sociale medier og mange indtryk hele tiden – lidt lige som med mindfulness.  
Hvis du lytter opmærksomt til en anden person, så giver du den person et indtryk af at være vigtig og have betydning – og derfor giver du en lille gave til den person.  

Selvbeskyttelse

Når du skal huske på, hvorfor selvbeskyttelse er vigtigt for dig, så kan du evt. huske på metaforen med iltmasken i flyet. Du kan også tænke på, at når du passer på dig selv og gør noget godt for dig selv, så er det lidt ligesom at sætte penge i banken til dårlige tider. Har du selvbeskyttelseskontoen fyldt godt op, så får du ikke kun mere overskud til at hjælpe andre, du har også lettere ved at få det godt igen, hvis du oplever at gå igennem en svær tid, lider nederlag eller begår fejl. For det handler også om at træne din hjerne og styre din tilstand.  Når du er god mod dig selv (dine vaner/det du gør), så påvirker det, hvordan du tænker om dig selv (dine overbevisninger/tanker), og hvad du føler i en dårlig situation, og hvilke erfaringer du gør dig (jeg er sådan en som…..).


Du fik selv mulighed for at skrive ting ned, som er selvbeskyttende for dig. Gør du disse ting i din hverdag? Hvis ikke, er det så noget, du har lyst til at prøve at blive bedre til? 

Ugens udfordring:
"Læg mærke til én god ting som en anden har gjort for dig - det behøver ikke være noget stort, det kan være en lille ting, som et smil, en ren bluse i din skuffe, din livret til aftensmad, eller noget helt andet.
Læg mærke til én god ting, som du har gjort for en anden - igen behøver det ikke være en kæmpe tjeneste, en lille anerkendelse eller god gerning er også nok."


Redaktør