Det lavede vi den 30. april 2018

Kære alle

Endnu engang tak for en rigtigt god eftermiddag!

Vi har nu gennemgået vores 4 kompaspunkter, som forskning viser er gode egenskaber at være i besiddelse af, hvis du gerne vil have succes i dit liv. Grunden til at vi underviser jer i netop disse 4 redskaber er for at give jer en værktøjskasse med redskaber, som I kan tage frem, både når der er noget I gerne vil opnå, men også hvis I skulle møde modstand eller få svært ved at holde motivationen til at passe på jer selv.

De 4 kompaspunkter er altså:

Optimisme Vedholdenhed - Integritet - Ejerskab

Ejerskab

Det kan være let at leve sit liv udenfor rattet – der hvor du:

  1. skyder skylden på andre
  2. benægter og lyver
  3. bare giver op, når noget bliver hårdt

Det er lidt mere krævende at tage styringen i sit liv, for det kræver, at du:

  1. tager ansvar
  2. indrømmer, når du har lavet fejl
  3. accepterer, når du har succes

Det signal du sender til omverdenen, når du tager styringen, er at:

  1. du har kontrollen over dit eget liv
  2. du er til at stole på
  3. du har, hvad der skal til

Og det er da en ret fed person, som du kan mene sådan om, er det ikke? Prøv at tænke på en du ser op til. Hvorfor gør du det? Er det en, som har taget styringen i sit eget liv? Prøv så at tænke på en person, som du ikke har så 

høje tanker om – en som ikke helt er til at stole på. Er det en person, som har taget styringen eller en som lever sit liv uden for rattet?

Har du hørt om Nelson Mandela?

Et menneske, som mange ser op til er Nelson Mandela, og selvom han nu er død, så vil han nok blive husket lang tid ud i fremtiden. Han var tilgivende, tog ansvar, holdt sit ord, var beskeden, men modtog også det ansvar, som folket i Sydafrika gav ham, da de valgte ham til deres præsident – han accepterede sin succes. Til hans begravelse måtte mindeceremonien afholdes på et fodboldstadium….

(pst… hvis du ikke lige har hørt om Nelson Mandela, så kan du læse lidt om ham her: http://denstoredanske.dk/Geografi_og_historie/Afrika/Sydlige_Afrikas_historie/Nelson_Rolihlahla_Mandela )

Alle kan selvfølgelig ikke være Nelson Mandela, men ville det ikke være meget godt at leve efter nogle af de egenskaber, han havde?

Du kan bruge ejerskab i mange situationer:

  • Når dine venner skubber dig i en retning, du ikke har lyst til at gå.
  • Når du er sammen med din familie.
  • Når du måler et højt blodsukker og tager aktion.
  • Når du ved du bør træne og få sovet for at undgå hovedpine.
  • Når du sætter tid af til at ticse træne.
  • I forbindelse med dit skolearbejde.
  • Og mange flere steder…..

Og husk endelig – det er også at tage styringen at bede om hjælpe, hvis der er noget, som bliver for hårdt at klare selv!!!

SPOT: Specifik, Plan, Overvind forhindringer, Tidsplan

Først og fremmest tak fordi I satte jer ned og begyndte at bruge dette redskab – det er skønt når I arbejder med tingene – og det var nogle fine mål I havde.


SPOT er et redskab til at sætte sig mål og nå dem. Det vigtigste først er at finde ud af helt præcis, altså specifikt, hvad det er, I har som mål, så I ved, hvornår I har nået målet. Det er ikke nok at sige, jeg skal være i bedre form, bedre til at passe min sygdom eller bedre til matematik. Det skal være fx, jeg vil kunne løbe 5 km på 25 minutter, huske at tage insulin til min frokost eller få minimum 7 i matematik til eksamen.

Når I laver jeres plan skal den være realistisk – og hænge sammen med jeres mål. Fx duer det ikke, at ville løbe hver dag, hvis I slet ikke har løbet i de sidste 6 mdr., det duer ikke, at ville tage 7 blodsukker om dagen – hvis I længe kun har målt et, og det duer ikke at stile efter at løse mindst en matematikopgave mere hver dag – hvis I allerede sidder hver dag til kl. 23 om aftenen og læser lektier.

I skal øge i små skridt (som vi lærte med jonglering – et skridt af gange og vælge evt. en mentor) og vælge noget man synes er spændende, vigtigt eller gerne vil være god til. Tænk på vedholdenhed  – det kræver både motivation og selv disciplin – men succes, autonomi, betydning og udfordringer kan hjælpe til at fastholde motivation og selvdisciplin.

O står for at overveje/overvinde forhindringer – fordi det er vigtigt at få set på, hvad der kan forhindre jer i at nå målet, før I går i gang. Så kan I nå at tænke over, hvordan I skal komme forbi de forhindringer. Fx når det regner – hvordan får du så alligevel løbet. Hvis du er meget ked af, at de andre ser, du tager insulin – hvad så hvis der ikke er et toilet at gå hen på? Hvis matematik er for svært – så du går i stå – hvem kan så hjælpe?

Det sidste punkt er tid – og det betyder, at I altid skal sætte en "deadline" for, hvornår I skal have nået målet.

Hint til næste gang:






Redaktør