Gode patientforløb
Vi arbejder hele tiden med at skabe et godt sted at være. Det gælder for patienter, pårørende og for os selv som personale. Kvaliteten og patientsikkerheden har stor bevågenhed i Afdeling for Kræftbehandling.
For
at sikre gode patientforløb knyttes patienten til et fagteam i en klinik, som er
specialiseret indenfor patientens kræftdiagnose. Disse team tager sig
hver især af undersøgelser og behandling (kemoterapi, stråleterapi,
understøttende behandling, forsøgsmæssig behandling, lindrende
behandling, pleje og kontrol).
Pakkeforløb
Hvis
din læge har mistanke om, at du har en kræftsygdom, skal du henvises
til et pakkeforløb, som starter med et forløb, hvor det undersøges , om du har kræft.
Det er altså
ikke sikkert, at du har kræft, fordi du starter i et pakkeforløb. I et
pakkeforløb er de enkelte trin i udredning og behandling tilrettelagt
som et veldefineret forløb, både hvad angår tid og indhold. De relevante
undersøgelser og behandlinger er nemlig planlagt og bestilt på forhånd .
Ikke
alle kræftpatienter kan dog følge et pakkeforløb fra start til slut.
Det kan skyldes mange forskellige forhold. Uanset årsagen, skal man i
ligesom andre kræftpatienter undersøges og behandles uden unødig
ventetid. Det har Regionerne pligt til at sikre.
Sammenhæng og tryghed for den enkelte
Vi
arbejder med patientoplevelser, og derfor indgår brugerinddragelse systematisk i udviklingen af bedre patientforløb på afdelingen. For
eksempel har vi indført en ordning, hvor alle nyhenviste patienter får en patientansvarlig læge. Den skal være med til
at skabe mere sammenhæng og tryghed for den enkelte patient.
Vi har desuden særligt fokus på
- Sundhedsplatformen
- patientsikkerhed
- ernæring
- hygiejne
- medicin
- dokumentation.
Patientsikkerhed og utilsigtede hændelser
For
at højne patientsikkerheden rapporterer vi, hvis der opstår utilsigtede
hændelser. Hændelserne bliver analyseret, så vi kan undgå dem i
fremtiden. Vores mål er, at udbrede vores erfaringer til hinanden, så
patientsikkerheden kan blive endnu bedre.
Patientsikkerhed og patientklager
Styrelsen for Patientklager under Sundheds- og Ældreministeriet behandler klager fra patienter og har kompetence til selvstændigt at træffe afgørelse
i sager om sundhedsfaglig behandling.
Læs mere om patientklager på Styrelsen for Patientklagers hjemmeside Sådan rapporterer du utilsigtede hændelser
Som patient eller pårørende kan du
rapportere utilsigtede hændelser, der er sket på sygehuse, på plejehjem, i
hjemmeplejen hos den praktiserende læge eller alle andre steder i
sundhedsvæsenet.
Alt i alt kan du rapportere hændelser, hvor mangler eller brister i
sikkerheden førte til, at en eller flere personer blev skadet eller udsat for en
risiko for skade.