Gode råd om god søvn

​Nedenstående råd henvender sig til børn og unge i alderen 6 til 18 år - både raske og syge

  1. ​Sov aldrig om dagen – det ødelægger døgnrytmen.
  2. Gå i seng om aftenen og stå op om morgenen på samme tidspunkt hver dag – også i weekenden.
  3. Du skal være ordentligt træt, når du går i seng – ellers ligger du bare og bliver frustreret over, at det er svært at falde i søvn.
  4. Fysisk aktivitet hjælper kroppen til at blive naturligt træt – motion i dagens løb eller en gåtur om aftenen giver god afslappelse i kroppen.
  5. Et lille måltid inden sengetid får kroppen til at slappe af – uden sukker,  det "speeder"!
  6. God soveplads: højst 20 grader varmt, mørkt, god seng, god hovedpude og dyne og ingen støj.
  7. "Soveritual": Børst tænder, få læst historie, læs selv lidt (men ikke noget, som er for spændende!).
  8. Undgå koffein (kaffe, energidrikke, coladrikke) og rygning  4-6 timer før sengetid.
  9. Undgå andre aktiviteter i sengen end at sove, fx at se fjernsyn, bruge computer, lege og spise. Hvis man er ung, er sex i sengen selvfølgelig ok.
  10. Stop med "skærmtid" en time, før du vil falde i søvn – fjernsyn/ computer/ telefon aktiverer hjernen, så det kan være svært at geare ned.
  11. Koncentrer dig om dit åndedræt: Læg en hånd på maven og fokuser på, at hånden løfter og sænker sig. Når du opdager, at du tænker på noget andet, så vend tilbage til at tænke på hånden.
    Tænk ikke på bekymringer og problemer 1 time, før du skal sove, og når du ligger i sengen. Sæt i stedet tid af i løbet af dagen til at tænke over eller tale med nogen om dine bekymringer.
Redaktør